Palvelua ja turvatekniikkaa

Naapurin mies ilahtui taannoin: kansallinen lentoyhtiö Finnair lähetti perheeseen yhteistä kanta-asiakaspostia. Tähän asti posti on kantanut naapuriin uskollisesti samana päivänä kaksi samaa lehteä, vaimolle ja miehelle omat.

Vihdoinkin joku on asiakaspalvelussa ajatellut, että samassa osoitteessa asuva pariskunta voi tulla toimeen yhdellä lehdellä. Kukapa meistä tietää naapurinsa perhe-elämästä seinien sisällä, mutta tämä pari yleensä lentää yhdessä, joten asiakasrekisteriin jää jälkiä yhteisistä matkoista. Niinpä yksinkertainen ajo rekisteristä tuottaa tehokkaita tuloksia.

Mikään uutinen ei ole se, että Suomessa tietotekniikkaa kehitetään insinöörivetoisesti. Asenne on, mitä parempaa tekniikkaa, sitä kovempia ammattilaisia olemme. Teknisiä yksityiskohtia hiotaan viimeiseen asti isolla rahalla ja pitkällä ajalla, mutta kokonaan sivuun jää se, mitä ihmiset tarvitsevat ja haluavat.

Usein tietysti tilanne on se, että ihmisille pitää kertoa, mitä he tarvitsevat. Ei tavallisten ihmisten tarvitse olla erityisasiantuntijoita, sitä varten ovat alansa ammattilaiset.

Ei esimerkiksi ole brittien vika, jos he edelleen haluavat valuttaa lämmintä ja kylmää vettä lavuaariinsa kahdesta eri putkesta. Vika on yhden hanan myyjissä. Naapuristani muutti juuri pariskunta takaisin Lontooseen. Suomalaistunut englantilaispuoliso ei suostunut ostamaan asuntoa, jossa oli perinteisesti kaksi vesiputkea – yhden hanan asuntoa jouduttiin etsimään koirien ja kissojen kanssa. Jos tämä englantilainen on ymmärtänyt paremmin, heitä on todennäköisesti liuta lisää, mutta myyntimiesten pitää pystyä perustelemaan heille, kuinka paljon mukavampi ja tehokkaampi yksi hana on. Siitä vaan matkasaarnaamaan, Oras!

Meidän turva-alan ihmisten rasti on kertoa firmoille ja taloyhtiöille viestiä, että edelleen on kova sana turvallisuusrintamalla yhdistelmä, johon liitetään nykyaikaisia palveluja. Kuten esim. meillä tuo Eeasynet palvelu.

Nykyaikaiset järjestelmät kuitenkin säästävät myös aikaa ja vaivaa, jolloin ne käytännössä leikkaavat myös kustannuksia. Kulunvalvontaa on pidetty isojen yhtiöiden kalliina hankintana mutta paljon kevyempiä ratkaisuja on jo tarjolla. Tieto liikkuu IT verkossa ja on varmistettu 3G yhteydellä. Tämä on lähes aina toimiva ja varma yhdistelmä.  Tuttu mies Turusta sanoin suu vinossa jotain tapaninpäivän myrskyistä. Tottahan se on, jos puhelin ja sähkölinjat ovat päivätolkulla poikki, ei mikään toimi!  Lukijat yleensä keräävät käyttötiedon talteen ja lähettävät ne sitten palvelimelle, kun yhteys toimii. Akkuvarmistus tietysti takaa n. päivän toimivuuden virrattomalla ajalla.

Ammattilaistekniikassa on se hyvä puoli, että asiakkaiden ei tarvitse tehdä mitään erityistä. Ammattilaiset pitävät huolta laitteista, kunhan siihen annetaan mahdollisuus.

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *